SEO-optimalisatie, dat doe je toch even?
Daar komt weer een verzoek voor het verzorgen van een SEO (of zoekmachine) optimalisatie. Vaak zijn ondernemers inderdaad niet tevreden over de vindbaarheid van hun website of ze hebben de spreekwoordelijke klok horen luiden maar weten niet precies waar de klepel hangt. Zo hebben we ook al eens een verzoek ontvangen voor het inrichten van de CEO 😉
Het feit dat ondernemers opmerken dat de vindbaarheid van hun website en de online resultaten tegenvallen is op zich goed. Maar vaak leeft ook de verwachting dat een SEO-optimalisatie ‘even snel’ gedaan kan worden. Dat stelt toch niets voor? Het tegendeel is waar.
Onderdeel van een gedegen online marketingstrategie
Wij zijn van mening dat zoekmachine optimalisatie onderdeel is van een gedegen online marketingstrategie. Hiermee wordt aansluiting gezocht bij de doelstellingen van jouw onderneming, de keuze voor specifieke social media- of andere kanalen en de contentmarketing. Want wanneer je start met zoekmachine optimalisatie is het belangrijk om rekening te houden met een aantal cruciale aspecten.
- Zoekmachine optimalisatie is multidisciplinair. Dat wil zeggen dat het een samenwerking vereist van techniek (webdesign bijvoorbeeld), marketingcommunicatie en copywriting.
- Zoekmachine optimalisatie vereist TLC (tender love and care). Met andere woorden, het stopt nooit. Je moet constant en consistent monitoren en blijven werken aan SEO. Het behalen van resultaten vraagt een beetje geduld.
- Content is nog altijd king. De informatie op je website moet relevant zijn en dit gaat verder dan alleen de webteksten. (Meer weten over de laatste contentmarketing-trends? Lees dan eens dit artikel op Frankwatching.)
Wanneer je besluit aan de slag te gaan met SEO en zoekmachine optimalisatie dan is het belangrijk om te weten dat een goede aanpak bestaat uit twee pijlers; on-page SEO en off-page SEO.
On-page SEO
On-page SEO is van toepassing op de techniek van je website en op de content die je plaatst op je website. Denk hierbij aan het gebruiksvriendelijk maken van je website waardoor het algoritme van Google beter scoort dan soortgelijke (concurrerende) websites. Dit doe je door bijvoorbeeld de meta-titels en meta-omschrijvingen goed in te stellen, goede webteksten met gebruik van relevante tekstkoppen en zoekwoorden, interne linkbuilding maar ook goede ALT-teksten in de afbeeldingen op je website.
Off-page SEO
Off-page SEO is net zo belangrijk als on-page SEO. Er is een aantal methodes om te werken aan off-page SEO. Twee belangrijke voorbeelden zijn linkbuilding en social media.
Linkbuilding is het verkrijgen van verwijzingen naar jouw website vanuit andere plaatsen op het internet. Het gaat hierbij niet alleen om de kwantiteit van de links maar ook om de kwaliteit. Google analyseert de autoriteit van jouw website en bepaalt op basis daarvan de waarde of erkenning.
Naast linkbuilding is social media ook een vorm van off-page SEO. Door jouw posts en content kun je verkeer naar je website genereren. Ook als mensen een link plaatsen naar jouw website of een post delen zal dit een positieve invloed hebben op de vindbaarheid van je website.
SEO-optimalisatie of online marketingstrategie uitbesteden?
Ben je geïnteresseerd in het uitbesteden van SEO-optimalisatie of het ontwikkelen van een online marketingstrategie? Loverbos Communicatie kan hierbij helpen en vrijblijvend de vindbaarheid van je website analyseren. Samen maken wij een plan van aanpak voor de zoekmachine optimalisatie die aansluit bij de doelen van jouw onderneming.
Over Loverbos Communicatie
Loverbos Communicatie is een copywriting en marketingcommunicatie bureau in de omgeving Eindhoven. Met een team van experts in media, copywriting en marketing zetten wij ons iedere dag in om het maximale rendement uit jouw online marketing te halen.